Napisałeś/napisałaś treści na swoją witrynę www? Poprosiłeś/poprosiłaś o pomoc copywritera i nie potrafisz sam/a ocenić, czy dobrze się spisał? Subiektywna ocena to nie wszystko. Copywriting ma przede wszystkim DZIAŁAĆ. Sprawdź, jak zmierzyć skuteczność tekstów na stronie na podstawie mierzalnych wskaźników.
Teksty na stronie internetowej nie istnieją w próżni. Są narzędziem do osiągania konkretnych celów biznesowych, choć na ich efekty czasami trzeba poczekać kilka miesięcy. Bez mierzenia ich skuteczności trudno stwierdzić, czy spełniają swoją funkcję. Nawet jeśli brzmią pięknie. Jako copywriterka często spotykam się z tekstami, które wyglądają w porządku, ale nie działają. Podpowiem Ci, jak to sprawdzić.
Dlaczego warto mierzyć skuteczność treści?
Analiza wskaźników pokazuje, co działa, a co zawiodło. Jeśli użytkownicy szybko opuszczają stronę, to sygnał, że treść nie przyciąga ich uwagi (lub że szukają czegoś innego). To jeszcze nie jest koniec świata, po prostu trzeba ją nieco zaktualizować.
Skuteczne treści to doskonała inspiracja dla nowych tekstów. Gdy wiesz, co działa, oszczędzasz czas i pieniądze. Piszesz (lub zlecasz) tylko artykuły o dużym potencjale. Znając zwrot z inwestycji w content marketing, możesz lepiej zarządzać budżetem reklamowym. Złotówki wydane na rozwój strony powinny przynosić zysk.
Chcesz zwiększyć sprzedaż, zdobyć leady czy zbudować świadomość marki? Sprawdź, czy treści realizują te cele.
Jak zmierzyć skuteczność treści na stronie? Narzędzia.
Zacznij od pracy z Google Analytics. Narzędzie pokaże Ci, ile osób odwiedza stronę, jak długo na niej pozostają i co klikają. Czas spędzony na stronie i współczynnik odrzuceń pokazują, czy treść zainteresowała odbiorcę.
- Oceń pozycję strony w Google przy pomocy Ahrefs, SEMrush lub Senuto. Przeanalizuj słowa kluczowe i sprawdź możliwości poprawy.
- Monitoruj media społecznościowe. Śledź najchętniej udostępniane i komentowane artykuły. Czerp z nich inspirację, ale ich nie kopiuj!
- Przeprowadzaj ankiety lub wywiady z użytkownikami, żeby zebrać bezpośrednią opinię o treściach. Dowiesz się, co czytelnicy lubią, a co powinno być poprawione.
Wskaźniki KPI – pomiar skuteczności tekstów na stronie
Do pomiaru skuteczności tekstów na stronie firmowej wykorzystaj wskaźniki KPI:
- współczynnik odrzuceń,
- czas spędzony na stronie,
- głębokość przewijania,
- współczynnik konwersji,
- zaangażowanie użytkowników.
Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń mierzy odsetek użytkowników opuszczających stronę po obejrzeniu tylko jednej podstrony. Sygnalizuje, że treść przyciągnęła uwagę (lub nie).
Jak rozumieć współczynnik odrzuceń?
Niski wskaźnik (poniżej 40%) – Strona angażuje użytkowników i zachęca ich do dalszych działań.
Wysoki wskaźnik (powyżej 70%) – Problem z treścią, układem strony lub niedopasowaniem do intencji użytkownika.
Jak poprawić współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń nie jest nieodwracalny, ale musisz włożyć trochę uwagi w poprawienie sytuacji. Publikuj treści zgodne z oczekiwaniami użytkowników. Zrozum ich intencję. Dostarcz rozwiązanie ich problemów. Zoptymalizuj szybkość ładowania strony, żeby nic nie przeszkadzało im w studiowaniu treści.
Dodaj atrakcyjne linkowanie wewnętrzne. Po przeczytaniu jednego interesującego artykułu czytelnik zapragnie zgłębić temat. Skoro raz mu pomogłeś, będzie chciał dalej skorzystać ze wsparcia. Po prostu nie opłaca mu się iść gdzieś indziej i ryzykować, że zmarnuje 9 minut na szukanie i czytanie niepotrzebnej treści.
Czas spędzony na stronie
Minuty spędzone na jednej stronie pokazują, czy treść jest interesująca. Czytelnik przeczytał tekst od deski do deski? Świetnie! Przescrollował go z góry na dół i zapoznał się z nagłówkami? Spoko! Spojrzał na wstęp i wyszedł po 4 sekundach? Słabo…
Jak rozumieć czas spędzony na stronie?
Dłuższy czas (2-3 minuty lub więcej) – Treść spełnia oczekiwania użytkownika i dostarcza wartościowych informacji.
Krótki czas (poniżej 30 sekund) – Treść jest nieadekwatna, zbyt nudna lub trudna do odbioru.
Jak poprawić czas spędzony na stronie?
Nie zmusisz czytelnika do dłuższego czytania Twoich artykułów, ale możesz go do tego zachęcić sprytnymi zabiegami. Zawsze używaj zrozumiałego języka i krótkich akapitów. Wzbogacaj treść infografikami, wideo, quizami i ankietami, które naturalnie zachęcają do dłuższego konsumowania treści.
Głębokość przewijania
Nic nie umknie Google! Głębokość przewijania, tzw. scroll depth pokazuje, jak daleko użytkownicy przewijają stronę. Widzisz, czy użytkownikom chciało przeczytać się więcej treści, czy może utknęli gdzieś na początku.
Jak rozumieć głębokość przewijania?
Wysoka głębokość (powyżej 70%) – Strona zachęca do czytania treści do końca.
Niska głębokość (poniżej 30%) – Problem z układem, długością lub stylem treści.
Jak poprawić głębokość przewijania?
W książkach najciekawsze dzieje się na samym końcu. W artykułach blogowych musisz zastosować zasadę odwróconej piramidy. Najważniejsze informacje dawaj na początku. Wykorzystaj każde zdanie jako wehikuł transportujący czytelnika do następnego. Daj na wstępie spis treści z atrakcyjnymi nagłówkami i podtytułami. Zaciekawiony odbiorca chętnie zejdzie niżej.
Współczynnik konwersji
Współczynnik konwersji wskazuje, ile osób wykonuje określone działanie po przeczytaniu treści. To Ty ustalasz, o jaką akcję chodzi. Może to być np. zapis na newsletter, zakup lub kontakt.
Jak rozumieć współczynnik konwersji?
Dobry wynik (2-5%) – Treść skutecznie prowadzi użytkownika do działania.
Niski wynik (poniżej 2%) – Treść nie spełnia oczekiwań lub wezwanie do działania jest mało widoczne.
Jak poprawić współczynnik konwersji?
Nie da się sprawić, żeby 100% osób na Twojej stronie dokonywało zakupu, ale możesz zwiększyć współczynnik konwersji, stosując kilka zmian. Dopasuj treść do intencji użytkownika na każdym etapie ścieżki zakupowej. Na koniec każdego artykułu umieść jasne wezwanie do działania. Wzbogać treść o opinie klientów i liczbę sukcesów.
Zaangażowanie użytkowników
Mam tu na myśli komentarze i udostępnienia. Interakcje użytkowników wskazują, jak dobrze treść dociera do odbiorców. Teksty mają budzić emocje, edukować lub zachęcać do przemyśleń. Wtedy czytelnicy sami będą chcieli dzielić się nimi i zachęcać do dyskusji znajomych.
Jak poprawić zaangażowanie użytkowników?
- Twórz treści wywołujące emocje lub refleksję.
- Zadawaj pytania, żeby zaprosić do rozmowy.
- Reaguj na komentarze, pokazując, że cenisz opinię użytkowników.
- Ułatw udostępnianie treści, dodając przyciski do social media.
Narzędzia do analizy skuteczności tekstów na stronie
Skuteczność treści na stronie przeanalizujesz za pomocą konkretnych narzędzi. Sama intuicja może Cię zawieść, dlatego lepiej skorzystaj ze sprawdzonych metod. Poniżej sprawdzisz listę przydatnych aplikacji i ich funkcji.
Google Analytics
- śledzenie ruchu na stronie i źródeł tego ruchu (np. organiczny, płatny),
- analiza czasu spędzonego na stronie i ścieżki nawigacji,
- monitorowanie współczynnika odrzuceń i czasu trwania sesji,
- śledzenie celów i konwersji, np. zapisów na newsletter czy zakupów,
- segmentacja użytkowników według urządzeń, lokalizacji i źródeł wejścia.
Przy pomocy Google Analytics poznasz najczęściej odwiedzane artykuły. Dowiesz się też, które teksty przyciągają najwięcej ruchu organicznego.
Narzędzia do analizy SEO (Ahrefs, SEMrush, Senuto)
Narzędzia SEO sprawdzają teksty pod kątem atrakcyjności dla wyszukiwarek. Służą do:
- analizy pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania,
- badania ruchu organicznego na stronach konkurencji,
- dawania wskazówek dotyczące optymalizacji technicznej,
- analizy treści pod kątem użytych słów kluczowych,
- badania linków zwrotnych prowadzących do strony.
Przy ich pomocy znajdziesz najczęściej wyszukiwane frazy związane z tematyką strony. Sprawdzisz też, czy istniejące treści pokazują się w Google i na której pozycji. Porównanie wyników z konkurencją pomoże Ci zidentyfikować luki w treściach.
Narzędzia do analizy map cieplnych (Hotjar, Crazy Egg)
Chcesz sprawdzić, co przyciąga uwagę czytelników, a co ich zupełnie nie interesuje? Na mapie cieplnej zobaczysz, jak poruszają się po stronie:
- gdzie najczęściej klikają,
- jak daleko docierają,
- co robią,
- w którym miejscu przerywają wypełnianie formularzy.
Dowiesz się, czy ktokolwiek (i jak dużo osób) dociera do końca artykułu. Zidentyfikujesz przyciski CTA, które nie cieszą się dużą popularnością. Mapy cieplne pokażą Ci, jak zoptymalizować układ treści z korzyścią dla Ciebie i czytelnika.
Metody analizy treści biznesowych
Uzbrój się w myślenie i wejdź na swoją stronę, jakbyś wchodził na stronę konkurencji. Przeanalizuj, co można byłoby poprawić. Poniżej znajdziesz punkty, na których warto się skupić.
Analiza słów kluczowych
Właściwy dobór fraz kluczowych wpływa na widoczność strony w wyszukiwarkach. Odbiorcy wchodzą na stronę, która odpowiada na jego zapytania, tylko jeśli łatwo jest im ją znaleźć.
Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych, żeby podnieść skuteczność tekstów na stronie?
- Używaj Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush i Senuto, żeby znaleźć frazy popularne w Twojej branży.
- Organizuj słowa kluczowe w tematyczne klastry. Strony internetowe, które w kilku artykułach wyczerpują jeden temat, są wyżej promowane przez Google.
- Sprawdź liczbę wyszukiwań, konkurencyjność i trudność pozycjonowania każdej frazy. Na początku wybieraj niszowe frazy, które szczegółowo odpowiadają na zapytania odbiorców. Szukaj takich o wysokiej liczbie zapytań i niewielkiej konkurencji.
- Zrozum, czy frazy mają charakter informacyjny (np. „jak zrobić…”), transakcyjny („kup…”) czy nawigacyjny („adres firmy”). Dopasuj treść do intencji.
Badanie czytelności tekstu
Użytkownik nie będzie czytał tekstu, którego nie rozumie. Zniechęcą go bloki treści, dziwna czcionka, brak zdjęć i długie zdania. Zmęczony wyłączy Twoją stronę i cofnie się do Google, żeby znaleźć lepiej przyswajalne materiały.
Czytelność tekstu wpływa na zaangażowanie użytkownika i zrozumienie przekazu. Zbyt skomplikowana treść zniechęca czytelników, dlatego prostota i przejrzystość są konieczne.
Jak ocenić czytelność tekstu na stronie firmowej?
Przeczytaj tekst 3 razy (lub więcej), w tym raz na głos (gdy poznałam tę metodę, byłam zaskoczona, jak dobrze działa). Czy są w nim zdania utrudniające odbiór? Niezrozumiałe słowa? Techniczne słownictwo, do którego potrzeba słownika? Usuń je! Siła tkwi w prostocie. Pisząc zrozumiałe teksty, nie zostaniesz oskarżony o brak wiedzy na dany temat, nie martw się tym.
Wykorzystaj jasnopis (PL) czy Hemingway Editor (EN), żeby sprawdzić poziom trudności tekstu. Podczas pracy pomogą Ci również Language Tool (PL) i Grammarly (EN). Te narzędzia działają wyjątkowo sprawnie. Wielokrotnie testuję je podczas pracy.
Sprawdź, czy narracja jest logiczna i spójna. Czy informacje płynnie przechodzą z jednego wątku do drugiego? Poproś o przeczytanie kogoś niezwiązanego z branżą: brata, siostrę, przyjaciółkę, mamę… Czy potrafi powiedzieć, o czym był tekst?
Analiza struktury tekstu
Wygląd tekstu ma znaczenie, ponieważ decyduje, czy odbiorcy w ogóle zdecydują się przeczytać Twoje treści. Wizualna przejrzystość ułatwia nawigację. Puste przestrzenie dają czytelnikom iluzję łatwego zapoznania się z treścią. Mniej wysiłku = większe zaangażowanie. Jeśli nie męczą Cię bloki tekstu, jesteś w mniejszości!
Jak poprawić strukturę tekstu, żeby był bardziej skuteczny?
Używaj H1 dla głównego tytułu, a H2 i H3 dla podtytułów. Taka struktura organizuje tekst, ułatwia skanowanie go wzrokiem i wspiera SEO. Dodatkowo dziel treść na krótkie sekcje, które ułatwiają czytanie na urządzeniach mobilnych.
Prezentuj najważniejsze informacje w formie list. Tak podane dane można wprost „połknąć” bez zbędnego zastanawiania się nad znaczeniem danego fragmentu. Podobną funkcję pełnią pogrubienia i kursywa.
Teraz czeka Cię optymalizacja tekstów na podstawie wyników. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Wszystko wyjaśnię w kolejnym artykule.
Mierzenie skuteczności tekstów biznesowych – wskazówki
1. Ustal jasne cele i KPI:
- określ, co chcesz osiągnąć (np. zwiększenie ruchu, konwersji czy zaangażowania),
- dopasuj KPI do celów – dla ruchu na stronie może to być liczba odwiedzin; dla konwersji wskaźnik CTR lub rejestracji,
- nie skupiaj się na vanity metrics (polubienia i komentarze).
2. Segmentuj dane
- porównaj wyniki dla różnych grup odbiorców (np. nowych i powracających użytkowników),
- analizuj skuteczność różnych typów treści, np. wpisów blogowych i stron produktowych.
3. Twórz raporty
- twórz cotygodniowe podsumowania głównych wyników,
- przygotowuj szczegółowe raporty miesięczne i kwartalne,
- monitoruj wyniki w aplikacjach.
4. Skupiaj się najpierw na jakości, potem na ilości
- liczba odwiedzin czy kliknięć to za mało,
- analizuj również jakość zaangażowania, np. czas na stronie i współczynnik konwersji.
5. Poznaj kontekst
- Weź poprawkę na sezonowość, zmiany algorytmów i sytuację rynkową.
6. Nie ignoruj użytkowników mobilnych
- Brak optymalizacji treści pod kątem mobile to częsty błąd. Prowadzi do utraty zaangażowania.
7. Nie strać zapału po analizie
- zbieranie danych to początek,
- najważniejsze jest wdrożenie zmian na podstawie wniosków.
Niska skuteczność tekstów na stronie – co z tym zrobić?
Analizy nie wyszły optymistycznie? Widzisz, że warto byłoby poprawić treści na stronie, żeby były bardziej skuteczne? Na samą myśl o kolejnych godzinach spędzonych na „klepaniu w klawiaturę” dostajesz kompulsywnej ziewaczki?
Pozwól sobie pomóc. Odciążę Cię w obowiązkach i uwolnię Twój czas. Napiszę teksty w 100% zgodne z wytycznymi. Moje treści pomogą Ci zrealizować obrane cele. Współpracę zaczniemy od sprawdzenia, czego potrzebujesz najbardziej.