Tekst próbny copywriter – jak go zlecić?

Chcesz wybrać copywritera i mieć pewność, że dowiezie? Zleć mu tekst próbny, który sprawdzi, czy potrafi wpasować się w Twoje wymagania. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić, żeby wyłowić najlepszego specjalistę i się nie zawieść.

Z doświadczenia wiem, że tekst próbny oszczędza czas, pieniądze i nerwy obu stronom. Jak nic innego weryfikuje, czy pasujecie do siebie biznesowo. Jedno takie zadanie może zaowocować obiecującą współpracą na lata, więc warto się dobrze do niego przygotować.

tekst probny copywriter jak zlecic

Dlaczego warto zlecać tekst próbny copywriterowi?

Portfolio i referencje mówią dużo o jakości pracy copywritera, ale nie mówią o tym, jak sprawdzi się on w Twoim zleceniu. Jeśli specjalista wcześniej pisał teksty SEO o ubezpieczeniach, to niekoniecznie musi znaczyć, że odnajdzie się w tworzeniu postów na Instagram salonu beauty. A może właśnie te posty wyjdą mu dokładnie tak, jakbyś chciał/a, mimo że nie miał wcześniej doświadczenia w takich projektach – to pomoże Ci ustalić zlecenie próbne.

Tekst próbny pokaże Ci:

  • jak szybko copywriter łapie specyfikę Twojej branży?;
  • czy potrafi dostosować się do tonu komunikacji?;
  • jak reaguje na feedback i zmiany?;
  • czy dotrzymuje terminów;
  • jak pracuje z briefem (czy uwzględnia wszystkie wytyczne)?

Jeśli masz czas i fundusze, możesz porównać teksty próbne kilku copywriterów, zobaczyć różnice w ich podejściu i wybrać tego, który pisze niemal tak dobrze, jakby siedział w Twojej głowie.

czy copywriter powinien napisac tekst probny

Kiedy zlecać tekst próbny copywriterowi, a kiedy nie?

Tekst próbny warto zlecić, gdy planujesz długoterminową współpracę lub potrzebujesz specjalisty ściśle dopasowanego do Twojej branży. Jest też niezbędny, jeśli masz sprecyzowane oczekiwania dotyczące stylu lub zależy Ci na kimś, kto szybko wdroży się w Twoje projekty.

Nie ma sensu zlecać tekstu próbnego, gdy copywriter ma bardzo rozbudowane portfolio w dokładnie Twojej branży lub przy jednorazowym, prostym projekcie.

Świetną alternatywą dla wyrwanej z kontekstu treści jest mikro projekt, czyli małe, płatne zlecenie, które będziesz mógł/a od razu wykorzystać – wiadomość do newslettera lub post na blog.

Czy tekst próbny dla copywritera powinien być płatny?

Odpowiem niekonkretnie, czyli: to zależy.

Jeśli planujesz wykorzystać tekst próbny na swojej stronie lub w komunikacji z klientami: zdecydowanie tak.

Jeśli treść jest krótka i ma na celu jedynie sprawdzenie, czy copywriter rozumie wytyczne i Twój styl: możesz poprosić go/ją o darmową próbkę.

W takim wypadku specjalista zastanowi się, czy dana współpraca jest dla niego perspektywiczna i może zgodzić się pójść na pełne ustępstwa jako gest dobrej woli.

Zdarza mi się robić teksty próbne za darmo, ale tylko wtedy, gdy widzę w tym sens. To znaczy, klient chce dowiedzieć się, czy mój styl będzie pasował do jego projektu lub przekonać, jak podchodzę do danego zadania. Takie treści muszą być krótkie (nie zajmować mi więcej niż 1 h czasu). W przypadku dłuższych tekstów próbnych najpierw ustalam z klientem wynagrodzenie za ten projekt.

Lubię sprawiać, żeby obie strony były zadowolone, więc proponuję preferencyjne warunki 😉

Jak przygotować brief do tekstu próbnego dla copywritera?

Dobry brief musi być konkretny, ale nie ograniczać kreatywności. Powinien zawierać kontekst biznesowy: czym zajmuje się Twoja firma, kim jest Twoja grupa docelowa i jakie masz cele biznesowe.

W następnej kolejności ważne są szczegóły zadania: format tekstu (post blogowy, landing page, newsletter), długość, cel (co tekst ma osiągnąć), ton komunikacji (formalny, konwersacyjny, ekspercki) oraz wezwanie do działania (co czytelnik ma zrobić po przeczytaniu).

Bardzo ułatwisz pracę copywriterowi, dając mu materiały pomocnicze: linki do artykułów, które Ci się podobają, materiały wewnętrzne, raporty etc. W briefie można też określić termin oddania zlecenia.

Doświadczony copywriter zjadł zęby na przygotowywaniu briefu, więc to nie jest tak, że teraz musisz wszystko zrobić sam/a. Specjalista wypyta Cię o wszystko podczas rozmowy lub poprosi Cię o wypełnienie odpowiedniego formularza.

tekst probny dla copywritera

Jaki powinien być tekst próbny dla copywritera?

  • Reprezentatywny dla Twoich faktycznych potrzeb (nie każ pisać posta na Instagram, jeśli potrzebujesz głównie tekstów na stronę).
  • Optymalnej długości (1500-3000 znaków).
  • Zadanie powinno być zbliżone do rzeczywistych projektów.

Jeśli szukasz copywritera do treści na stronę, napisz do mnie.

Scroll to Top